Copilul trilingv...o problema?


In casa noastra se vorbesc trei limbi simultan: romana (limba mea materna), araba (limba materna a sotului meu) si engleza (limba de circulatie aici in Dubai). Avem doua fetite. Cea mai mare dintre ele, Layla (un an si opt luni) a inceput de mult sa vorbeasca. Noi vorbim cu ea in cele trei limbi simultan. Credeti ca e o problema ? Credeti ca aceasta ingreuneaza procesul de asimilare ?...Am observat ca Layla intelege cuvantul in toate cele trei limbi, dar exprima cuvantul respectiv intr-o singura limba; la alegere pentru fiecare cuvant. Unele cuvinte le rosteste in doua limbi, dar in general , alege cate o limba pentru fiecare cuvant. Unele opinii spun ca vorbind simultan mai multe limbi, dezorienteaza copilul, creandu-i confuzii , facand astfel procesul de asimilare al vorbirii dificil. E adevarat? Ce ma sfatuiti? Credeti ca e o problema ?

Daniela, Dubai - Emiratele Arabe Unite


Draga Daniela,

Layla poate deveni fara probleme un copil trilingv, dar in timp..! Tu va trebui sa ai multa rabdare si sa nu-i ceri mai mult decat poate din punct de vedere al dezvoltarii capacitatilor psihologice. Situatia ta este foarte delicata si necesita mare atentie in educatia limbajului la copil si voi motiva imediat de ce spun acest lucru. Sunt 3 variante posibile in cazul tau, si le voi expune pe rand, explicand si ce consecinte are fiecare asupra copilului:

1. Fetita ta invata numai limba materna pana la varsta de 3 ani, apoi va incepe cu invatarea celei de-a doua limbi...si, la 6-7 ani se poate introduce “o a treia limba”- aceasta situatie este cea ideala, care respecta gradualitatea invatarii unei limbi straine la copilul mic. Eu zic ca ar trebui ca tu si sotul tau sa faceti un efort in a stabili o limita, intrucat pana la varsta de 3 ani invatarea unei “a doua limbi” depaseste capacitatea psihica a copilului, recomandarea mea fiind sa astepti ca fetita ta sa deprinda intai limba materna. Inainte de a-si insusi un vocabular destul de bogat in limba materna, discutiile in alte limbi straine de fata cu fetita ta ar trebui evitate, pentru ca in mintea ei se pot crea confuzii si pot aparea tulburari de vorbire.
Varsta la care -din punct de vedere psihologic - poti sa incepi sa-ti inveti copilul o “a doua limba” este 3 ani, varsta la care copilul este extraordinar de receptiv si dornic de a-si insusi lucruri noi, aflandu-se in perioada in care sistemul sau nervos se dezvolta cel mai bine. Daca creierul este antrenat cu stimuli diferiti inca de la o varsta frageda, sistemul nervos se va dezvolta mai armonios, iar capacitatea intelectuala si implicit IQ-ul copilului se vor imbunatati. Cercetarile arata ca la copiii care au invatat o limba straina inca de mici, capacitatea intelectuala a crescut simtitor. Cu toate acestea, repet...nu inainte de varsta de 3 ani!

2. Inca de la nastere, fetita ta va invata simultan doua limbi, la alegerea voastra...si, daca invatarea va avea forma jocului, si al naturalului, adica sa n-o fortezi sa invete o anumita limba daca fetita nu doreste...si, in acest caz, trebuie sa va ganditi foarte bine ce limbi alegeti sa invete...intrucat, daca lasati limba engleza s-o invete la urma, e posibil sa o cunoasca cel mai putin si, in acest caz, te intreb: cum se va adapta fetita la gradinita si scoala daca nu cunoaste indeajuns limba engleza?
Aceasta cultura dubla ii va permite fetitei tale sa dobandeasca o deschidere spirituala foarte larga.

3. Invatati fetita sa vorbeasca inca de la nastere in cele 3 limbi simultan - aceasta este si varianta pe care tu spui ca o adopti in prezent si nu esti sigura daca este cea mai buna solutie. Acest caz poate crea confuzie intre cele 3 limbi si poate favoriza aparitia unor tulburari de limbaj. Chiar daca nu devine complet un copil trilingv, Layla are toate sansele sa devina mai agila intelectual, sa inteleaga ca nu exista o singura maniera de a vedea lumea. Daca intarzie putin cu vorbirea in propozitii, nu este cazul sa te nelinistesti, intrucat ea asimileaza un numar mai mare de cuvinte si trebuie sa faca un efort dublu de intelegere si de exprimare. Se intampla chiar, ca adesea, sa amestece cuvintele din cele trei limbi. Este un fenomen normal de interferenta care se va estompa in timp, dar cu mari eforturi si posibil chiar cu ajutor specializat.
Nu este bine ca Layla sa invete trei limbi simultan, deoarece exista pericolul sa le incurce si sa ajunga sa nu vorbeasca corect nici una dintre ele. Pana la varsta de 3 ani, este recomandat ca un copil sa invete numai limba materna, pentru ca, dupa aceasta varsta sa inceapa sa invete o limba straina, iar pe cea de-a doua trebuie sa o invete numai atunci cand o stapaneste bine pe prima, eventual cand incepe scoala.
Pentru a nu supune copilul unei presiuni, ramane in grija voastra sa faceti astfel incat aceasta invatare sa ramana in sfera jocului, fara a investi prea multa ambitie in aceasta invatare precoce. Aceasta deprindere trebuie facuta in mod natural si in joaca. Fetita ta nu trebuie sa simta, in nici un caz, o asteptare anxioasa in ceea ce priveste progresele ei, existand riscul de a-i crea probleme de vorbire si de a o "bloca".
De asemenea, copilul nu trebuie, in nici un caz, sa devina un camp de "infruntare" privind limba pe care o va invata mai mult:
  • cea romana (care este limba ta materna),
  • cea araba (limba materna a sotului tau) sau
  • cea engleza (limba de circulatie din Dubai).
Daca tu si sotul tau continuati ca in mod regulat sa-i vorbiti in limba proprie, Layla poate deveni in mod cu totul natural un copil bilingv...insa ce faceti cu limba engleza?...caci daca va incepe s-o invete abia la 5-6 ani, cand este psihologic pregatit un copil sa invete o “a treia limba”...atunci cum se va adapta fetita ta la gradinita sau la scoala?...va vorbi in limba romana sau araba?...pentru ca, daca in situatia ta se poate admite totusi -daca si capacitatile copilului sunt foarte dezvoltate- ca Layla sa invete simultan ambele limbi, desi se recomanda ca “a doua limba” sa se invete numai dupa varsta de 3 ani..., trei limbi invatate simultan creeaza in mintea copilului confuzie si exista riscul aparitiei unor tulburari de limbaj, evident nu este o conditie obligatorie, este doar posibila!...Iti recomand sa “cantaresti” cu atentie avantajele si dezavantajele celor trei variante prezentate si sa alegi ce este mai bine pentru fetita ta !

In speranta ca ti-am putut fi de folos,

Iuliana Ene - Consultant psihopedagogic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu