Cum pot adormi usor doi copii?

Am doi baieti de 3 ani si 8 luni si de 2 ani. Seara la culcare rad, chicotesc, vor sa se joace, sar in pat desi dorm in paturi diferite, vor in fiecare seara tot felul de jucarii pe care sa le aduca in pat pentru a dormi cu ele si trece cateodata si o ora si nu mai adorm. Nu mai vor povesti (am epuizat povestile clasice, am trecut la unele inventate de mine avand ca personaje animalele, deoarece sunt foarte pasionati si interesati de viata lor, de mediul unde traiesc etc.), nu mai vor sa le cant (le cant cantece pentru copii, cantece de leagan), unul vrea o mica lampa aprinsa, celalalt nu. Baiatul cel mare are rabdare sa asculte o poveste, pe cand cel mic se plictiseste mai repede si deranjeaza. Ce solutii exista pentru a putea adormi mai usor cei doi baieti? Eu am epuizat toate solutiile, poate imi dati dumneavoastra una. Cu multe multumiri.

C., Deva

Draga mamica,

Tu spui ca „trece cateodata si o ora si nu mai adorm copiii”, insa pierzi din vedere faptul catimpul acordat ritualurilor nu trebuie sa fie scurt. Nu te grabi!...Timpul ritualului de somn nu trebuie cronometrat, ci trebuie sa ai mereu grija ca programul copiilor sa fie cat mai „incarcat”, sa includa:

  • exercitii fizice cat mai multe si diverse;
  • plimbari lungi;
  • baita cu multa joaca s.a.
Dar voi analiza aceste metode pe rand. Pentru copiii tai este recomandat sa aiba un program, intercalat in cel al familiei, program in care jocul trebuie sa fie activitatea fundamentala la aceasta varsta.
  • Pentru a face mai usoara „adormirea” copiilor, dar si pentru a se asigura o dezvoltare armonioasa, din programul zilnic nu trebuie sa lipseasca exercitiile fizice, cat mai multe si diverse.
  • O alta metoda eficienta este sa iesi la plimbare cu cei doi copii atat ziua, cat si seara, sa-i „alergi”...ca sa oboseasca!...Evident, vei obosi si tu...dar nu dispera, exercitiile fizice sunt sanatoase, plus de asta ajuta la mentinerea siluetei!...Copiii tai nu sunt obositi seara la culcare...! Indiferent care este motivul, poti sa rezolvi aceasta problema, daca depui mai mult efort in timpul zilei, nu neaparat inainte de culcare. Asadar, o restructurare a intregului program zilnic al copiilor este cheia rezolvarii acestei probleme.
  • Te poate ajuta, de asemenea, o baita mai lunga inainte de culcare, prin care sa le dai copiilor posibilitatea sa se joace cat mai mult in apa...sa faceti balonase din sapun, sa se stropeasca cu jucariile de baie, sa se joace cum au ei inventivitate...iar tu, nu te gandi la ce dezordine va fi in baie dupa ce vor iesi...conteaza ca baietii tai s-au distrat si au mai consumat din energia lor inainte de culcare! Atentie insa sa fie temperatura optima in baie, dar si apa, care trebuie mereu „potrivita” pentru a nu se imbolnavi copiii!
Pentru parinti, somnul copilului (includ aici si modul in care acesta adoarme) este un indicator:
  • atat pentru starea de sanatate a copilului, cat si
  • pentru eficienta modului de desfasurare a programului zilnic al copilului.
Din moment ce tu spui ca „seara la culcare copiii rad, chicotesc, vor sa se joace, sar in pat...”inseamna ca:
  • baietii tai mai au inca energie de consumat, energie pe care ar fi trebuit s-o consume in timpul zilei, prin activitatile prevazute in programul zilnic;
  • dar aceasta mai semnifica si inca un lucru foarte important, si pentru care te felicit din toata inima: copiii tai sunt fericiti! De ce spun acest lucru?..Intrucat ei „vor sa se joace, rad, chicotesc, vor sa sara in pat...” , deci acesti copii nu sunt stresati si asta gratie faptului ca tu te ocupi de educatia lor asa cum trebuie. Mesajul pe care l-ai trimis este un „barometru” care arata faptul ca stii foarte multe despre educatia copiilor si ca te interesezi mereu ca, prin tot ceea ce faci pentru copii tai sa primeze binele lor, si...pentru aceasta te felicit!
Asadar, tu n-ai multe modificari de realizat in programul zilnic al copiilor tai, doar sa introduci activitati care ar putea sa le mai consume din energie.
De asemenea, poti sa incerci varianta sa adormi copiii pe rand: incepi cu cel care adoarme mai usor, timp in care celalat copil se joaca in alta camera. Tu stii cel mai bine care varianta se potriveste cazului tau:
  • sa-i adormi pe amandoi odata sau
  • sa adormi copiii pe rand,
varianta ce se alege in functie de particularitatile psihologice ale celor doi copii ai tai.
In jurul varstei de 1 an, copilul doarme noaptea 9-10 ore si dupa masa de pranz 2-3 ore. Cantitatea totala de somn se diminueaza, spre 4-5 ani unii copii ajungand sa nu mai doarma dupa-amiaza. Dupa varsta de 3 ani, copilul adoarme relativ repede si usor. Somnul copilului reprezinta „despartirea” de parinti...trebuie deci sa faci tot posibilul ca aceasta sa aiba loc intr-o atmosfera placuta. Dupa varsta de 3 ani, culcarea copilului se recomanda sa se faca in jurul orelor 20- 21.
Cu toate acestea, somnul ideal al copilului este singur in pat, in camera lui, cu adormire linistita atunci cand ii este somn si trezire spontana dimineata. Fiecare copil are insa ritmul sau propriu de somn si durata proprie in care reuseste sa se odihneasca in functie de efortul depus si de caracteristicile personale. Cunoasterea cat mai buna a acestui ritm al celor doi baieti ai tai te va scuti de multe eforturi de a-i culca atunci cand lor nu le este somn sau a-i trezi dimineata cand mai vor sa doarma. Diferentele dintre starea unui copil odihnit si cea a unui copil obosit sunt foarte mari si se manifesta in toate tipurile de activitati. Ceea ce este foarte important este ca fiecare copil are propriile lui nevoi si este bine ca ele sa fie respectate: unii sunt mai somnorosi, altii se trezesc foarte devreme, unii dorm dupa-amiaza, altii se odihnesc mai bine intr-un somn mai lung noaptea. Problemele de somn pot antrena dupa ele:
- deficit de atentie,
- iritabilitate,
- tulburari de memorie,
- lipsa apetitului s.a.
Dificultatile de adormire apar cel putin cateva luni in dezvoltarea oricarui copil intre 2 si 6 ani. De ce?...Intrucat in aceasta perioada, copilul aflat in plina explorare a lumii si descoperire de noi obiecte si activitati, accepta cu dificultate mersul la culcare in detrimentul jocului. Dupa 2 ani apar primele cosmaruri sau vise de angoasa in care copilul se sperie si care pot duce pana la o fobie de somn. In aceste conditii sunt necesare amenajari speciale ale "culcatului" implicand citirea povestilor, lumina aprinsa, ritualuri, obiect tranzitional, prezenta unei persoane langa copil.

Iata si cateva sfaturi practice cate te vor ajuta sa-i adormi mai usor pe copiii tai:
  • Masa de seara trebuie luata intr-o atmosfera calma, fara certuri, tipete, reprosuri, amenintari;
  • Nu lasa la indemana copiilor bauturile racoritoare cu continut de cofeina si chiar bauturile calde ca ceaiul negru, ciocolata calda sau capuccino. Consumate cu mai putin de 2 ore inaintea orei de somn, ele vor fura copiilor tai somnul, atat de pretios!
  • E de dorit sa existe, orientativ o anumita ora de culcare, care sa nu varieze prea mult;
  • Creaza un loc ideal de dormit. Alege impreuna cu copiii tai lenjeria de pat, sau pijamaua, lasa-i sa doarma cu jucaria lor preferata, fa-i sa inteleaga ca somnul este un lucru util si necesar, nu o pedeapsa!
  • Daca un copil adoarme in alt loc decat in patul lui, e preferabil sa nu-l muti in primele 20 minute de somn;
  • Nu trebuie sa uiti ca pentru un copil modalitatea si durata perioadei de adormire sunt mai dificile decat pentru adult si ca nevoia de a sta cu cineva, a asculta o poveste sau a avea o jucarie in pat nu sunt "mofturi" si nu trebuie eliminate. Ele vor dispare cu varsta;
  • Mutarile dintr-o camera in alta, schimbarea decorului, a obiceiurilor de culcare sunt adesea la originea tulburarilor de somn. Asadar evitati-le pe cat posibil!
  • Este inutil sa ameninti copilul: "Daca nu dormi, nu-ti voi cumpara..." etc. Copilul trebuie sa inteleaga de mic ca somnul e o necesitate si nu o pedeapsa sau un chin.
  • Nu ezita sa ceri parerea copiilor, sa-i intrebi cum le este mai bine, ce ar dori inainte de culcare sau in timpul noptii. Chiar daca au doar 2 ani, respectiv 3 ani si 8 luni, copiii tai stiu sa-ti spuna ce vor (in putine cuvinte, ce-i drept, dar stiu sa se exprime si tu ii intelegi foarte bine)...aceasta nu inseamna ca vei respecta intocmai dorintele lor, dar este o modalitate foarte buna de a-i intelege mai bine si de a te gandi de fapt ce anume lipseste din programul lor, pentru a rectifica acest lucru in viitor!
Cu cat copilul creste, cu atat nevoia de somn scade. Pentru un copil de 2 ani, 10-12 ore de somn sunt suficiente, acestea fiind impartite in somnul de noapte si cel de dupa-amiaza. Exista copii care au probleme cu somnul, mai ales la adormit. Noptile nedormite si agitate, precum si cearta inainte de culcare, pentru ca sa mearga in pat, indispun orice familie, totusi nu se poate vorbi de nici o vina. Mai multe motive stau la baza acestei probleme:
  • Odihna nu reprezinta -in conceptia copiilor - ceva bun, cum o considera, de exemplu, adultii, ci un adevarat chin. Nevoia de a se misca, de a descoperi si de a incerca mereu ceva nou este atat de puternica si ispititoare, incat copiii nu se lasa usor doborati de somn.
  • Seara, de cele mai multe ori, copiii cad de oboseala mai tarziu decat parintii. Astfel, ora de culcare a copiilor nu se poate programa cu strictete dinainte. Trebuie sa se tina seama de ritmul copilului. Copiii mici se straduiesc sa reziste cat mai mult si nu vor sa mearga in pat. Pentru acest lucru, parintii trebuie sa tina sub control procesul de adormire.
Iata -orientativ- necesarul orelor de somn pentru copiii tai:
  • la 2 ani: 13 ore, incluzand 1 perioada de somn peste zi;
  • la 3 ani: 12 ore, incluzand 1 perioada de somn peste zi;
  • la 4 ani: 11-12 ore, fara somn peste zi.
Cu toate acestea, important este ca somnul si mersul in pat sa nu se faca sub presiune. Patul trebuie sa fie un loc placut, iar somnul sa nu fie un exercitiu impus. Copiii sunt diferiti si au nevoie de un numar diferit de ore de somn. Asadar, chiar daca exista date care arata necesarul orelor de somn la copii, aceste date trebuie sa le intelegi ca fiind orientative!
Orele regulate de somn sunt nemaipomenite si usureaza viata, dar nici aici nu trebuie sa intervina dorinta parintilor, ci pur si simplu ceasul interior al copilului. Nevoia de somn al copilului se schimba repede si foarte des, chiar de la o zi la alta. Nu uita ca nu trebuie sa fortezi un copil de 2 sau 3 ani sa doarma pe timpul zilei, mai ales daca nu devine morocanos sau nu prezinta semne de oboseala. Parintii mai gandesc gresit uneori ca daca nu-si culca copilul ziua vor avea succes pe timpul noptii. Acest lucru este gresit deoarece copiii au dificultati de somn mai ales cand sunt excesiv de obositi.
Ritualurile de somn, cu care copilul adoarme, sunt foarte importante la un copil pentru care somnul nu prezinta probleme. Unii se multumesc doar cu ceasul muzical, altii vor sa li sa citeasca povesti sau sa li se arate o carte cu poze. Acestea au rolul de a linisti copiii inainte sa adoarma. De-a lungul timpului, aceste ritualuri se schimba, insa parintii nu au prea mare influenta asupra lor. Prescolarii au nevoie de circa 10-12 ore de somn, pentru a se relaxa creierul si pentru a le tonifia organismul. Nu uita, este foarte important pentru sanatatea copilului tau sa se culce devreme si sa se trezeasca devreme!
Fara sa te enervezi, cel mai simplu este sa le explici copiilor de cate ori este necesar si cu calm ca fiecare fiinta vie doarme, de la cele mai mici vietati si pana la cele mai mari. Unele animale petrec chiar 20 de ore pe zi dormind! In timp ce copiii si adultii nu au nevoie de atatea ore de somn, totusi si somnul nostru este la fel de important. Copiii trebuie sa constientizeze ca somnul este necesar pentru a putea sa fie sanatosi, fericiti si pentru a putea sa isi desfasoare zilnic activitatile. Somnul ne ajuta corpul si creierul sa se dezvolte si copiilor le este indispensabil pentru a creste.
Somnul suficient de lung ajuta corpul sa capete si o buna imunitate si totodata ne ajuta sa fim bine dispusi. Uneori, cand copiii sunt morocanosi este si pentru faptul ca au dormit prost sau mai putin decat corpul lor avea nevoie.
Pentru a impune rutina somnului trebuie:
  • sa impui copiilor aceeasi ora de culcare si sa nu negociezi prea mult cu ei pe tema aceasta;
  • sa ai multa rabdare pentru ca aceasta sa devina intr-adevar o rutina;
  • cand este posibil, ingaduie copiilor sa-si aleaga ce pijamaluta vor purta, ce jucarie sa stea alaturi de ei in patut, ce muzica sa asculte. Prin acest lucru creezi copiilor impresia ca ei detin controlul asupra programului-rutina.
  • ambii parinti sa aiba acelasi punct de vedere, pentru a nu interveni santajul sau preferintele din partea copiilor pentru a merge doar cu unul din parinti la culcare;
  • de preferat este sa ii obisnuiesti sa adoarma fara lumina aprinsa, dar daca totusi nu se poate, amplaseaza o lampa de veghe, cat mai departe de pat si care sa dea o lumina cat mai slaba;
  • miscarea in camera sau o atmosfera zgomotoasa in interiorul casei nu ii va ajuta pe copii sa se relaxeze si sa poata adormi. Cand ti-ai propus sa adormi copiii, mai inati trebuie sa stingi incet-incet televizorul, calculatorul, muzica, luminile...si, nu uita: prefa-te ca si tu vrei sa dormi...copiii trebuie sa inteleaga si sa vada ca toata lumea doarme!
  • incearca sa stabilesti o propozitie pe care sa o folosesti mereu si care sa anunte momentul de culcare (“E ora de culcare”) sau chiar una amuzanta, care sa invaluie ideea de baza ( “Noapte buna, somn usor, 7 purici pe-un picior”, “Somn usor, vise placute, Puricii sa te sarute!”). Poti sa inventezi chiar tu o expresie, impreuna cu baietelul tau mai mare...va fi foarte incantat sa te ajute sa compui o propozitie de culcare!
Regula de aur: din momentul in care copiii sunt in pat, este important ca ei sa ramana acolo. Nu le da dreptul sa foloseasca scuze pentru a se ridica decat daca este necesar. Asigura-te ca are langa pat apa sa bea si sa poata merge la toaleta daca are nevoie. Copiii incearca sa atraga atentia strigandu-te, ridicandu-se din pat pe motivul ca li s-a facut foame. In cazul acesta, mentine-te pe pozitie, spune-le din nou "noapte buna", parasind camera cat mai repede, aproape ignorandu-i.
Pana se vor obisnui copiii cu aceste reguli pot trece 1-2 saptamani, sau chiar si mai mult...depinde atat de taria cu care te impui, dar si de incapatanarea copilului. Daca incerci sa impui o rutina, va fi mult mai bine pentru toata lumea.
Invata-i pe baietii tai cu anumite obiceiuri inainte de a adormi, respecta un program care sa consume energia copiilor, invata-i cu o anumita ora de culcare si, treptat ei vor sti care este ora lor de somn si vor trece singuri la culcare, insa va trece ceva timp pana se va realiza acest lucru...asadar inarmeaza-te cu multa rabdare si, nu uita: arata-le mereu ca ii iubesti pe amandoi la fel si nu compara un copil cu celalat! Fiecare copil este unic!


In speranta ca ti-am putut fi de folos,

Iuliana Ene - Consultant psihopedagogic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu