La ce varsta sa-l dau la scoala?

Am un baiat nascut in martie 2000. Nu sunt eu in masura sa-l caracterizez, dar pot spune ca sunt mandra de el. Ma intereseaza la ce varsta este indicat sa-l dau la scoala? La 6 ani si 6 luni sau la 7 ani si 6 luni? As vrea sa mi se argumenteze de ce este bine la 6 ani si 6 luni si de ce este bine la 7 ani si 6 luni. Va multumesc anticipat.

V., Bucuresti


Draga mamica,

Nu exista o varsta standard la care este indicat sa inscrii copilul in clasa I. Importante sunt achizitiile pe care el le-a dobandit la un moment dat, pentru a fi capabil sa parcurga cu succes etapele invatarii scolare. Asadar, NU VARSTA copilului are rolul hotarator in alegerea momentului optim de introducere a acestuia in universul scolar, ci nivelul de dezvoltare al cunostintelor si deprinderilor integrate:
• atat in sistemul psihocomportamental , cat si
• in sistemul cognitiv-aptitudinal.

Copilul in clasa I este primit numai daca este cu adevarat apt pentru aceasta, adica dezvoltarea psihica trebuie sa fie la un stadiu care sa-i permita copilului sa fie independent, sa nu mai aiba -in primul rand- nevoie de prezenta permanenta a parintilor. Copilul trebuie sa fie capabil sa se integreze in activitatea colectiva a clasei, iar capacitatile psihice trebuie sa atinga un anumit grad de maturizare:
- capacitatea de intelegere lexicala;
- memorie suficient dezvoltata;
- capacitatea de a fi atent si puterea de concentratie;
- capacitatea de intelegere si reprezentare.

Sunt doua sisteme care trebuie luate in considerare in evaluarea pregatirii copilului pentru scoala: sistemul psihocomportamental si sistemul cognitiv-aptitudinal.


1. Sistemul psihocomportamental include:
a) orientarea spatio-temporala
- Identifica in spatiul proxim 4-5 pozitii spatiale (sus, jos, fata, spate, alaturi);
- Deosebeste cu usurinta cele 3 momente ale zilei: dimineta, dupa-amiaza, seara.

b) coordonarea oculomotorie
- Deseneaza un patrat si un triunghi dupa model;
- Reda in desen profilul uman (“omuletul”) cu picioare, nas, ochi, gura, brate, trunchi.


2. Sistemul cognitiv-aptitudinal cuprinde:
a) Perceptia
- sorteaza obiecte dupa 3 marimi si forma;
- sorteaza si compara 3 lungimi de betisoare si indica dimensiunea mijlocie;
- indica si denumeste 4 - 5 culori sau nuante.

b) memoria-reprezentarea
- reproduce poezii scurte cu intonatie;
- recunoaste elementele omise din 7-8 desene incomplete;
- evoca o intamplare sau o actiune.

c) gandirea-invatarea
- grupeaza imagini in raport cu 4-5 notiuni generale: fructe, legume, pasari, mobila, imbracaminte;
- explica utilitatea a 4-5 obiecte: furculita, ghete, umbrela, masa, scaun.

Inainte de a incepe scoala orice copil trebuie sa cunoasca :
- semnele grafice (puncte, linii orizontale, verticale, inclinate, cercuri, forme ovale, spirale, bastonase, zale, bucle, noduri s.a.);
- literele de tipar ;
- numerele de la 0 la 10 si sa fie initiat in lumea operatiilor prematematice.

Tu ma intrebi: “la ce varsta este indicat sa-l dau la scoala? La 6 ani si 6 luni sau la 7 ani si 6 luni?” Eu repet… NU VARSTA este cea care decide cand inscrii copilul in clasa I, ci toate aceste cunostinte, priceperi si deprinderi pe care le-am amintit anterior. Asadar, tu stii cel mai bine cand este indicat sa introduci copilul in universul scolar, analizand cu atentie parametrii enumerati.

Cand va fi pregatit copilul tau pentru scoala? Cand va sti:
• Sa manuiasca rechizitele, sa povesteasca dupa imagini, sa recite poezii scurte cu intonatie, sa creeze rime sau ghicitori simple;
• Sa identifice si sa scrie cifre, semne grafice, sa recunoasca literele de tipar, sa numere de la 0 la 10, sa reconstituie un sir numeric, sa utilizeze forme geometrice in diverse situatii problematice;
• Sa efectueze operatii de adunare si de scadere in concentrul 0-10, folosind multimile sau imagini cu obiecte, sa rezolve si sa compuna probleme simple;
• Sa ordoneze obiecte dupa lungime, culoare si forma, sa cunoasca unele elemente componente ale lumii inconjuratoare: corpul uman, plante, animale, corpuri ceresti;
• Sa recunoasca schimbarea anotimpurilor, sa deseneze si sa modeleze.

Analizand itemii de mai sus, tu esti singura care stii cand este pregatit copilul tau pentru scoala.

In speranta ca ti-am putut fi de folos,

Iuliana Ene - Consultant psihopedagogic

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu