Curiozități psihologice

ȘTIAȚI CĂ…agresivitatea este strâns legată de frustrare? (1, p. 19)

ȘTIAȚI CĂ…la mulți copii în restanță cu somnul apar accese bruște de agresivitate, urmate de momente de izolare?  (1, p. 19)

ȘTIAȚI CĂ…agresivitatea cel mai adesea se datorează unei insatisfacții profunde, consecutive, unei lipse de afecțiune sau unui sentiment privind devalorizarea personală?  (1, p. 19)

ȘTIAȚI CĂ…s-a demonstrat fragilitatea emoțională a alergicilor, prezența în copilărie a unor conflicte afective, un rol important în manifestările alergice avându-l emoțiile și personalitatea? (1, p. 23)

ȘTIAȚI CĂ…ambiția când nu se bazează pe capacități reale, este cauza unor decepții și inadaptări?

(1, p. 25)

ȘTIAȚI CĂ…amintirea este o retrăire a trecutului prin prisma prezentului? (1, p. 26)

ȘTIAȚI CĂ…“bosumflarea” este o expresie minoră a agresivității, este arma celor slabi și în același timp mărturisirea neputinței lor, la adult fiind o atitudine de regresie la un stadiu infantil? (1, p. 50)

ȘTIAȚI CĂ…trebuințele afective ale omului sunt la fel de importante ca și cele vitale, nesatisfacerea lor putând avea consecințe semnificative? (1, p. 56)

ȘTIAȚI CĂ…rezistența organică a copiilor cu carență afectivă este extrem de diminuată? (1, p. 57)

ȘTIAȚI CĂ…roșul provoacă o creștere a frecvenței cardiace, iar verdele o diminuează? (1, p. 88)

ȘTIAȚI CĂ…prin folosirea judicioasă a culorilor putem reduce oboseala, spori randamentul și putem crea un climat psihologic agreabil ? (1, p. 88)

ȘTIAȚI CĂ…adevărata minciună apare la 6-7 ani, fiind deseori o eschivare pentru a evita o mustrare?

(1, p. 198)

ȘTIAȚI CĂ…oboseala este un semnal de alarmă și punere în joc a mecanismelor de apărare ale organismului ? (1, p. 213)

ȘTIAȚI CĂ…procesele emoționale declanșează și susțin energetic o activitate ? (1, p. 213)

ȘTIAȚI CĂ…a fi curajos înseamnă a stăpâni și a depăși frica, și în nici un caz absența ei ? (2, p. 167)

ȘTIAȚI CĂ…timiditatea se poate datora unor factori diferiți, cum ar fi: temperamentul hipotonic, nesiguranța de sine, complexul de inferioritate, dificultățile de comunicare? (2, p. 731)

ȘTIAȚI CĂ…problemele de limbaj nu trebuie neglijate deoarece, netratate la timp, se vor răsfrânge asupra rezultatelor școlare sau vor conduce la tulburări de personalitate? (3, p. 46)

ȘTIAȚI CĂ…complexul de inferioritate la copil poate avea cauze personale (autocritica, eșecuri repetate, absența bucuriei pentru reușite), cauze familiale (părinți perfecționiști, severi) sau cauze sociale (apartenența la grupuri nefavorizate, marginalizarea în cadrul grupului) ?  (3, p. 59)

ȘTIAȚI CĂ…poate fi depășit complexul de inferioritate la copil prin încurajări susținute, laude, considerarea greșelilor ca experiențe întâmplătoare în viață de la care avem de învățat, bucuria comună a reușitelor?

(3, pg. 59- 60)

ȘTIAȚI CĂ…pedeapsa poate avea diverse forme: dezaprobarea, condiționarea în funcție de regulile stabilite, pierderea unui privilegiu? (3, p. 69)

ȘTIAȚI CĂ…răsplata poate avea diverse forme: zâmbetul prietenos, atenția sporită, lauda, activități plăcute, obținerea unor privilegii? (3, p. 73)

SURSE BIBLIOGRAFICE

1.      Sillamy, N. (1998). Dicționar de psihologie. București: Editura Univers Enciclopedic.

 

2.      Popescu - Neveanu, P. (1978). Dicționar de psihologie. București: Editura Albatros.

 

3.      Şoitu, L., Vrăsmaş, E., & Păun, E. (2001). Consiliere familială – fişe. Iași: Institutul European.