Tehnici de învățare eficientă

 „La fel cum lumina de afară luminează ochii, tot astfel sufletul este luminat de învățătură.” Aristotel

Este evident faptul că stilul de învăţare al unei persoane este determinat de abilităţile sale intelectuale şi de aceea cunoaşterea propriului stil este deosebit de importantă. Stilurile de învăţare au la bază înclinaţia fiecărui om de a folosi diferite strategii sau tehnici pentru o asimilare eficientă şi uşoară a cunoştinţelor.

1.      Rezumatul- o schemă extinsă

    Rezumatul este varianta extinsă a unei scheme. Este o tehnică foarte eficientă de organizare, dar şi de recapitulare a materiei.

   Când faci un rezumat trebuie să alegi cele mai importante idei din text, să le elaborezi şi să găseşti exemple bune care susţin aceste idei.

    A avea un bun rezumat este o bază excelentă pentru a integra în minte noile cunoştinţe. Poţi face rezumatul oral sau în scris, în funcţie de preferinţele tale sau de scopul învăţării. În general, scrisul te ajută să aprofundezi înţelegerea şi vei avea şanse mai mari să ţii minte noile informaţii.

   Atenţie la următoarele aspecte:

-         Creează legături între informaţii

-         Împarte materialul de învăţat în unităţi logice – subteme, idei, clasificări ş.a.

-         Citeşte fiecare unitate o dată pentru familiarizare;

-         Citeşte a doua oară materialul pentru înţelegere în profunzime;

-         Urmează consolidarea finală a celor citite şi presupune răsfoirea materialului în deplină cunoştinţă de cauză;

-         Extrage ideile principale, apoi detaliile importante;

-         Subliniază ideile cu o altă culoare. E bine să faci comentarii, adnotări sau note, pe măsură ce parcurgi tema, astfel încât să realizezi o citire cât mai activă;

-         Redare liberă.

2.      Harta mentală

Cum să realizezi o hartă mentală:

  - Scrie cel mai important cuvânt sau propoziţie scurtă sau simbol în mijlocul paginii. Gândeşte-te la el, încercuieşte-l;

- Pune alte concepte importante în afara cercului;

- Gândeşte-te la relaţia dintre itemii din exterior şi cel din centru;

- Şterge, refă, scurtează propoziţiile la cuvinte cheie;

- Alătură itemii unul de celălalt în funcţie de apropierea de sens a lor;

- Dacă este posibil, foloseşte culori pentru a organiza informaţia;

- Leagă conceptele între ele;

- Adaugă alte cuvinte cheie şi idei (aminteşte-ţi că poţi oricând să aduci modificări);

- Gândeşte creativ: combină concepte pentru a-ţi extinde harta sau depăși graniţe;

- Dezvoltă harta în direcţia în care te duce subiectul, nu te limita;

- Pe măsură ce îţi dezvolţi harta, încearcă să fii tot mai specific, să intri în detalii;

- Extinde harta de-a lungul timpului.

Această hartă este documentul tău personal de învăţare. El combină ceea ce ştiai deja cu ceea ce înveţi acum şi îţi arată ce mai ai nevoie ca să întregeşti "tabloul".

3.      Acronimul

    Un acronim este un cuvânt inventat, format din primele litere ale unei secvenţe de cuvinte pe care trebuie să o memorezi. Ele au în vedere gruparea iniţialelor cuvintelor de memorat pentru a se forma cuvinte cu sens. De exemplu, VANA PS CAPI poate reprezenta acronimul de la verb, adjectiv, numeral, articol, pronume, substantiv, conjuncţie, adverb, prepoziţie şi interjecţie (ultimile patru sunt părţi neflexibile).

Mai jos sunt enumerate câteva exemple de acronime cunoscute: 

ABBA – Numele acestei trupe suedeze de muzică pop din anii '70 este format din

primele litere ale prenumelor membrilor grupului: Agnetha, Bjorn, Benny, and Anni-Frida.

ROGVAIV – Roşu, Orange, Galben, Verde, Albastru, Indigo, Violet – culorile spectrului

vizibil

Ş.A.M.D. – şi aşa mai departe – folosit în textele literare

4.      Metoda RICAR

O metodă simplă şi eficientă de acumulare de informaţii este aşa numita metodă RICAR :

R- Răsfoire generală- presupune o primă lectură a lecţiei, fără pretenţia de a reţine neapărat ceva, vizualizarea datelor şi a schemelor (dacă există);

I- Întrebări- cel ce învaţă îşi pune întrebări despre tema pe care o studiază;

C- Citire activă- să găsească răspunsurile la întrebări, să facă corelări,  să diferenţieze informaţiile principale de cele secundare;

A- Amintire - are ca scop memorarea, se iau notiţe, se fac scheme;

R- Recapitulare – se redau informaţile.

5.      Metoda LOCI

     Imaginează- ţi un loc familiar, cum ar fi casa ta. Imaginează-ţi-l aşa cum e în realitate, cu multe detalii. “Pune” fiecare idee sau cuvânt sau număr pe care trebuie să îl memorezi într-un loc, cum ar fi biblioteca, noptiera, biroul, scaunul, fotoliul etc. Fii imaginativ și învață amuzându-te! Legăturile ciudate între un anumit loc și o anumită idee te ajută să memorezi mai ușor.