Reguli, principii şi legi ale unei învăţări eficiente (adaptat după Ani Răducu, "Şcoala diriginţilor")

      ·        regula stabilirii scopurilor învăţării – scopurile să fie clare, precise, realiste;

·        regula paşilor mici şi al efectelor mari –învăţarea intensivă produce oboseală intelectuală, stres, surmenaj;

·        regula respectării pauzelor de refacere a potenţialului intelectual – după 40-50 de minute de concentrare a atenţiei este necesară  întreruperea activităţii pentru o pauză de 5-10 minute;

·        regula profunzimii înţelegerii şi al activismului intelectual – se reţin mai bine relaţiile, deosebirile, aspectele contradictorii decât uniformităţile, elementele repetitive;

·        regula varietăţii – alternarea cunoştinţelor din domenii variate şi cu grade diferite de dificultate;

·        regula respectării unui program constant şi eficient de învăţare – performanţele cele mai mari în asimilarea cunoştinţelor se înregistrează dimineaţa, între orele 9-11 şi după-amiaza, între orele 17-21;

·        regula respectării cromaticii ambientale – albul permite o mai bună concentrare, roşul generează activism mintal şi abundenţă asociativă, galbenul este un calmant şi întreţine starea de vigilenţă, verdele facilitează imaginaţia, albastru determină inhibiţia şi încetinirea ritmului activităţii etc. ;

·        regula invăţării conversaţionale – învăţarea în grup, bazată pe dialoguri şi interogaţii inteligente, stimulează creativitatea, schimbul de experienţă, dezvoltarea aptitudinilor psihosociale (comunicare, cooperare etc.);

·        regula fondului afectiv adecvat – cea mai ineficientă stare este cea de indiferenţă, iar cea mai eficientă este starea afectivă pozitivă (mulţumire, curiozitate, plăcere, bună dispoziţie, etc.);

·        regula filtrării personale a cunoştinţelor – introducerea în text a unor semnificaţii personale;

·      regula repetării eficiente a cunoştinţelor – uitarea este masivă în primele două zile de la învăţare, fiind astfel necesară repetarea materialului în ziua a treia; de asemenea, repetarea trebuie să fie încărcată de semnificaţii, să fie realizată cu expresii proprii, să fie eşalonată în timp (conţinutul să nu fie repetat tot odată, ci pe fragmente, între care să intervină pauze scurte);

·        regula învăţării pentru sine şi nu pentru alţii, pentru o anumită dată când se ia o notă, se dă un examen etc. –  învăţarea pentru o anumită dată condiţionează uitarea după trecerea acelei date;

·        regula asigurării unor condiţii ergonomice propice învăţării eficiente:

·        să se studieze în pozitia şezând pe scaun,

·        lumina să fie din partea stângă, de preferinţă naturală,

·        să se evite zgomotele,

·        alimentaţia să fie variată, bogată în proteine, vitamine, minerale.