Trebuie sa incurajez modul de a se juca al fetitei mele?



Am doi copii: o fetita de 3 ani si 3 luni si un baietel de 4 luni. De cand avea baietelul 2 saptamani am angajat o doamna care vine si sta cu noi acasa, sarcina dumneaei fiind aceea de a o ingriji pe fetita. Face acest lucru foarte constiincios : se joaca cu ea, ii citeste povesti, o invata multe lucruri frumoase. Pe scurt, face ceea ce fac si eu atat cat imi permite acum programul zilnic care il include si pe Stefan. Incerc sa ii acord cat mai multa atentie si eu, nu o las doar in seama bonei. Jocul ei preferat este sa creeze "scenete" cu personaje din povestile preferate: ea este personajul principal, iar partenerului de joaca (bona) ii atribuie alt rol, fara vreo preferinta anume pentru personaje negative sau pozitive (le ia pa rand). In acest joc ea stabileste replicile tuturor personajelor, bona sau cine se joaca cu ea, trebuind sa repete replica ce-i este atribuita. De la un timp am impresia ca a devenit prea autoritara, uneori tipa cand nu se intampla lucrurile cum vrea ea. Totusi aceasta atitudine nu este permanenta, iar daca o opresc si-i explic serios ca nu e frumos ce face, intelege, isi cere iertare si totul e ok. pentru o vreme. Este oare necesar sa descurajez modul acesta de joaca, "de-a teatrul”? Multumesc.


A., Bucuresti


Draga mamica,

Intrucat prin imitatie copilul:
  • invata noi comportamente,
  • isi stabilizeaza tehnicile de comunicare,
  • se deprinde cu noi forme de relationare sociala,
iar acest joc „de-a teatrul” consta in imitatia personajului pe care il intruchipeaza prin interpretarea unor roluri, este recomandat ca fetita ta sa interpreteze numai acele personaje pozitive, iar bona sau celalalt partener de joaca trebuie sa fie mereu personajul negativ. Tu spui ca fetita ta „a devenit prea autoritara, uneori tipa cand nu se intampla lucrurile cum vrea ea. Totusi aceasta atitudine nu este permanenta...” Dar eu te intreb: este un semnal de alarma pentru tine numai atunci cand un comportament neadecvat al copilului devine permanent?... Gandeste-te bine si da raspunsul corect…

Nu trebuie sa descurajezi acest joc, intrucat influenteaza puternic dezvoltarea personalitatii copilului tau, ci iti sugerez sa-i atribui fetitei tale numai roluri pozitive si...vei observa efectul!